İslam da çok eşlilik

Muhammed A.S. ın evlendiği zaman eşlerinin yaşları ve durumları

Hatice : 40 yaşında 2 çocuklu dul
Sevde : 50- 53 yaşında dul
Hafsa : 22, dul
Huzeyfe kızı Zeynep: 60 yaşında dul
Ümmü Seleme: 65 yaşında 4 çocuklu dul
Cahş kızı Zeynep: Dul
Cüveyriye:  Esir
Safiye: İsrail Oğulları soyundan, kabile reislerinin birinin kızı  idi. Dul idi ve tutsaktı
Ümmü Habibe: 55 yaşında dul, Mekke reisi ünlü İslam düşmanı Ebu Süfyan'ın kızı
Meymune: 2 çocuklu dul,Hz Resul'un amcası Abbas'ın baldızıdır
Mısırlı Mariye: Cariye. Hz Resul kendisi ile evlenir.

Aişe
: 7 yada 9 yaşında evlendiğine dair rivayetler gerçeği yansıtmıyor. En az 17 en fazla 23 ve Peygamberin dul olmayan tek eşidir.

Deliller
1 - İbn Hişam ilk Müslüman olanlar arasında Ebubekir ve kızı Aişe yi sayar. Eğer İslam tarhiçisi İbn Hişam a göre bu bilgi doğru ise Aişe nin iman edebilmesi için mutlaka aklı başında olması gerekir. Arap toplumunda kız çocuklarının erken yaşlarda bluğa ediğine varsaysak ve Aişe nin en az 7 yaşında bluğa erdiğini varsaysak Hicretten 2 yıl sonra nikahlanmışlardır.10 yıl Mekke 2 yıl Medine ve mevcut yaşı en az 7 olsa Aişe nin yaşı en düşük 19 olmalıdır. !!!.

hadislerde Aişe nin evlendiğinde 7- 9 yaşında olduğuna delil olanların kaynakları :
a- Buhari, Nikâh 38, 39, 57, 59, 61;
b- Müslim, Nikah 69, (1422);
c- Ebu Dâvud, Nikâh 34, (2121); Edeb 63, (4933, 4934, 4935, 4936, 4937);
d- Nesai, Nikah 29, (6, 82).
e- Tirmizi, Menakıb, (3885, 3886). (evlilik tarihi)

En erken 280 yıl sonra derlenen Buhari kaynaklarına göre İbn İshak (İbn Hişam ın referens aldığı) İslam tarihçisi Bu bilgisi yalan yada uydurmadır. !!! Yukarıda isimleri geçen hadis kaynaklarının içlerinde Kur-an ile çelişen yüzlerce uydurma hadis olduğunu unutmamak gerekir. !!!

2 - Hz. Aişe nin ablası Esma'nın biyografisinden anlaşıldığına göre; “Esma 100 yaşındayken, hicretin 73. Yılında vefat etmiştir. Hicret vaktinde 27 yaşındaydı. Hz. Ayşe ablasından 10 yaş küçük olduğuna göre, onun da hicrette tam 17 yaşında olması icap eder. İki yol sonra evlendiğine göre yine 19 yaşında olur. Ayrıca Hz. Aişe evlenmeden önce Cübeyr ile nişanlanmıştı. Demek ki evlenecek çağda idi.

3 –  ifk hadisesi Aişe nin yaşı ile ilgili bir başka ipucu barındırır.  Nur 20 ayetinde ! Aişeye MÜMİNATİ diye hitap ediyor.. !! bu hitaba göre hazreti Aişe ifk hadisesinde eğer 7 yaşında evlendi ise 13 yaşında olamaz !! ve imkansızdır ! 7- 9 yaşında evlendirildiyse 13 yaşında olması gerekir. halbuki hakikat hazreti aişe annemiz 619 yılında hüzün sensinde 14 yaşında evlenmiştir.. ifk hadisesinde 22 yaşlarındadır.. onun için Kur-an ona hitap ederken MÜMİNATİ dedi... ÜNSA değil Kuran da cinsiyet için ZEKERE VE ÜNSA kelimelerini kullanır... Kadın ve kızlar için ise Müminati ve Nisa

Zekere : erkek çocuk
Ünsa: kız çocuk ( yani çocukluğun vermiş olduğu zevkle yaşayan)
MÜMİNATİ İse = MÜMİN KADIN (çocukluğun vermiş olduğu zevkten yaş aldıkça ayrılmış mümin kadın) şimdi Hazreti Aişe annemiz ifk hadisesin de 13 yaşında çocukluğun vermiş olduğu zevkle yaşayan bir çocuk olsaydı Kur-an ı Kerim de ona hitap ederken ÜNSA derdi.. MÜMÜNATİ demezdi. Bu durumda da Aişe nin 7 -9 yaşında yaşında evlenip hicret e kadar evinde kaldığı gibi gerçekle uyuşmayan rivayetlerin uydurma olduğu anlaşılabilir. Aişe nin yaşı ile ilgili sorunlar SAHİHİ MUSLİM , HADİS NO 1422 kaynaklıdır. Ya İbn Hişam yanlış ya Burahi. İbn Hişam Peygamber den 70 – 80 yıl sonra vefat eden İbn İshak referans alarak İslam tarihi alanında bir otorite kabul edilir. Buhari ise 280 yıl sonra Sahih i Buhariyi derlemiştir. Aradaki zaman farkı rivayetlerin güvenilirliğini tartışmalı hale getirebilir !!!

4 - Nisa 11: Yûsîkumullâhu fî evlâdikum liz zekeri mislu hazzıl unseyeyn... miras ayetinde rical ve nisa denmeyip zekeri ve unseyeyn denilmesi. mirasta ergenlik çağına girmemiş çocuğu mirastan ayırmamak içindir yani miras bahsinde çocuk..
çocukta olsa da Rical ve Nisa olmasa da.. yani daha aklı baliğ olmamış buluğa ermemiş olsa da mirastan muaf olmaması için zekre ve ünsa denilmiş RİCAL: erkek NİSA: KADIN denilmemiş. Demek ki zekre ve ünsa. ergenlik çağına girmemiş erkek ve kız çocuk demek manasınadır... henüz aklı baliğ olmayan da MÜMİN olamaz.. onun için hazreti Aişe ye ıfk hadisesinde MÜMİNATİ denilemez çünkü daha akil olmamış ki.. mümin olsun

5 - Hadislerde bu konu ile ilgili birbiriyle çelişen durumlarda söz konusudur. 7-9 yaş örneğini Buhariye göre verenler şu hadisi görmezden geliyorlar.
Hz. Aişe r.a., Mekkede, Peygamberliğin 4. yılında nazil olan Kamer Suresinin

بَلِ السَّاعَةُ مَوْعِدُهُمْ وَالسَّاعَةُ اَدْهٰى وَاَمَرُّ    ﴿54/46

Asıl kıyamet onların tehdit edildiği cezalandırılma anıdır. O vakit daha feci ve daha acıdır.” Kur’a-ı Kerim 54/46 ayetiyle ilgili bir rivayette bulunurken “Bu ayet Mekke de Muhammed s.a. e indirildi. Ben o zaman genç kızlık çağına girmek üzere olan bir kızdım. Oyun çağındaydım.” (Sahih-i Buhari Fedâilülkur’an Kitabı 6. bab, Fethülbâri 11/291,Ayni 20/21) diyor. Bu hadisten anlaşıldığına göre, o tarihte, yani peygamberliğin 4. yılında en az 10-11 yaşlarında olması gerekir. Bu da Hz. Aişe nin evlendiği yaşın 19 olduğunu  gösterir.

6 - Hz. Aişe’nin ablası Esma hicrette 27 yaşındaydı. Hz. Aişe ablasından 10 yaş küçük olduğuna göre onun da hicrette tam 17 yaşında olması gerekir. Ayrıca Hz. Aişe peygamberimizden önce Cübeyr’le nişanlanmış, daha sonra dini nedenlerle ayrılmışlardı. Demek ki evlenecek çağda bir kızdı, nişanlanmış, nişan bozulmuş sonra peygamberimizle evlenmiştir-)

Durum Analizi:

  • Muhammed A.S. ın evliliklerinin neredeyse tamamı DUL,
  • Muhammed A.S.  50 yaşına kadar tek eşle evli kalıyor (Hz Hatice). Her türlü dünyevi teklifleri “ Bir elime güneşi diğer elime ayı verseniz …” diyerek reddediyor. 
  • 50 yaşından sonra genç ve zengin bir çok kız  yerine koruma! ve tebliğ amacını güden (Kabileler arası siyasi ve yaşları geçkin dul kadınlar yada savaşta esir düşenleri azad ederek) , karşılıklı rızaya dayanan evlilikler yapıyor. 
  • Muhammed A.S. evliliklerin hiç birinde dünyevi bir amaç olmadığını görebilirler. Dikkat edilirse bu evliliklerde;
  •  Sosyal sorunların çözümü için örnek evlilikler, Örneğin esirlerin azad edilerek nikahlanması ( Arap geleneğinde bu bir devrimdir. )
  • Evliliklerin KARŞILIKLI RIZA ile yapılması ( Arap geleneğinde bu bir devrimdir. )
  • Evliliğe sınırlama getirilmesi sayısız evlikten sınırlı sayıda eşe dönüşen bir sosyal düzenleme ( Arap geleneğinde bu bir devrimdir. 
  • Kadınlara Boşanma hakkının verilmesi ( Arap geleneğinde bu bir devrimdir.)
  • Mehir karşılığı Evlilik, (Arap geleneğinde bu bir devrimdir.)
Bu ve bu gibi durumlar göz önüne alındığında Muhammed A.S. örnekliğinde ÇOK EŞLİLİK bir sosyal sorunun çözümü için yukarıdaki şartlar göz önünde bulundurularak yapılmıştır. Zaten dört eşe sınırlama getirilmesi bile çok eşliliğin tedricen yani zamana yayılarak tek eşliliğin teşviki için önemli bir adımdır. Muhammed A.S. başvurduğu yukarıdaki sosyal şartlar görmezden gelinerek günümüzde çok eşlilik Kur-an dan çıkmaz. !


Kur-an ı Kerim açısından Muhammed A.S. ın çok eşliliği ile ilgili ayetleri kısaca değerlendirelim…
Ahzab Suresi 50 -51- 52
33.50 - Ey Peygamber! Mehirlerini verdiğin eşlerini ve Allah'ın sana bahşettiği savaş esirleri arasından sağ elinin altında bulunanları sana helal kıldık. Ve seninle birlikte (Yesrib'e) göç etmiş olan amcalarının ve halalarının kızlarını, dayılarının ve teyzelerinin kızlarını; ve kendilerini Peygamber'e özgür iradeleriyle teklif eden, Peygamber'in de almak istediği mümin kadınları (da sana helal kıldık): (bu sonuncusu) yalnız sana özgü bir imtiyazdır, öteki müminler için değil, (zaten) onlara eşleri ve sağ ellerinin altında bulunanlar konusunda yapmaları gerekeni bildirdik. (Ve) artık sen (gereksiz) bir endişeye kapılmamalısın, şüphesiz Allah çok bağışlayıcıdır, rahmet kaynağıdır.

33.51 - (Şunu bil ki,) onlardan dilediğini bir süre yanından uzaklaştırabilirsin ve dilediğini de yanına alabilirsin; ve (bir süre) uzaklaştırdıklarından birini yeniden istemende bir vebal yoktur: bu, (seni her gördüklerinde) gözlerinin parlamasını ve (gözden çıkarıldıkları zaman) üzülmemelerini ve onlara vermek zorunda olduğun her şeyden hoşnutluk duymalarını sağlar: çünkü (yalnız) Allah kalplerinizden geçeni bilir; ve Allah her şeyi bilendir, halimdir.

33.52 - Bundan sonra (başka) hiçbir kadın sana helal değildir -onları(n hiçbirini) başka kadınlarla, güzellikleri seni fazlasıyla cezbetse de, değiştirme(ne izin verilmemiştir)- (halen) sahip oldukların dışında (hiç biri sana helal değildir). Allah her şeyi görüp gözetendir.
  •  Mutlaka Mehir vererek evliliğin yapılması. Mehir verilmesi demek Nikah yapılması zorunludur demektir. Kimlerle meşru olarak nikah yapabileceği
  • Bu durumun yalnızca Muhammed A.S. a özgü bir durum oluşu
  •  başka kadınlarla, güzellikleri seni fazlasıyla cezbetse de, değiştirmesine izin verilmemiştir, ki Muhammed A.S. yukarıda eşlerin yaş ve durumlarına bakıldığında zaten onun böyle bir niyeti olmadığı ortadadır…

Genel olarak Müminlere hitab eden Nisa Suresi 3 ve 4. ayetin genel bağlamı ile ilgili şu bilgileri hatırlamamız gerekiyor;

1 - Öncelikle belirtmek gerekir ki dini emirleri, geldikleri dönem ve şartları dikkate almadan değerlendirmek yanlış olur. Her şeyden önce dört eş bir emir değil, bir sınırdır. Arap geleneğinde savaşlar nedeniyle ölenlerin Eş ve çocukları sayı sınırı olmadan güvence amaçlı olarak sağ kalan kişi tarafından yanlarına alınıyordu. Onlar kendilerince böyle bir tedbir geliştirmişlerdir (NİKAHSIZ). Bedir ve Uhud savaşlarında bu durum değişmedi ve Müslümanlar da bu geleneği devam ettirdiler.  Geçim sıkıntısı yada kurnazlık (Temizi murdara değişmeyin, Onların mallarını kendi mallarınıza (katarak) yemeyin) nedeniyle çok fazla sayıda çocuğun (üvey yetimler) babalarından kalan malları ister eş edinmek yöntemiyle ister farklı yöntemlerle kendi mallarına katıyorlardı. Nisa Suresinin çok eşlilik diye delil gösterilen 3-4 ayetinin öncesinde 2. Ayet bu soruna işaret edilerek başlanır. İslam da çok eşlilik vardır dayanağı bu ayete göre çıkarılamaz çünkü bu Ayet Yetimlerin haklarının gaspını önlemek içindir ve Yetimlerle ilgilidir. !!! 2. Ayet O halde yetimlere mallarını verin bağlamından koparılmadan okunmalıdır.

2 - Nisa Suresi 1. Ayet Kadın ve Erkeğin orjin olarak hiçbir farkı olmadan ancak fıtrat olarak farklı olduğunu belirterek başlaması erkek egemen tüm toplumlarda kadınların haklarının gasp edildiğinin delilidir. Erkeğin güç ve iktidar olarak yeryüzünde egemen olması onun kadını istediği gibi kullanma hakkını kendisine vermediğini vurgulamak içindir.

3- Nisa Suresi 3. Ayet   Eğer yetim (kız)lar konusunda adaleti yerine getiremeyeceğinizden korkarsanız diyerek başlar ve bağlam yine Yetim kızlardır. Yetim Kızların mallarını mallarına katarak yememeleri ve herbirisi ile Nikah şartı ile evlenmelerinde bir sakınca yoktur. Hatta bu konuda SINIRSIZ SAYIDA değil 2 3 4 e kadar sınırlama getirilmiştir. BAĞLAM YİNE YETİM KIZLAR sorunun çözümü olarak devam ediyor.

4- Bir çok Meal YETİM KIZLAR ın DIŞINDA diye bir kelime kullanmış ancak ARAPÇA METİNDE DIŞINDA diye bir kelime geçmiyor. Parantez içinde Dışında kelimes kullanılmış. Nikahlanılacak kadınlar bu YETİM KIZLAR ın içinde 2-3-4 tanesidir ve şart şudur ADALETİ SAĞLAMA !
Erkeklerin eş sayısını sınırlayan “Âyetin nuzulünden sonra Resulullah'ın emriyle 4'den fazla hanımı olanlar, fazlalarını boşadılar.” Elmalılı Hamdi Yazır “Hak Dini Kur’an Dili” tefsiri

5-  Bu YERİM KIZLAR İÇİNDE HELAL OLANLARIN İÇİNDEN HOŞA GİDEN ancak alınabilir. Helal Nikah için gerekli olan şartlar ise Yaş, Karşılıklı Rıza, Mehir, Boşanma Hakkı kabul gibi konular. Bu şartlara uymayanlarla da NİKAH yapılamayacağı ortadadır.

6- Şayet İslam sınırı dört değil de bir olarak belirleseydi. Yani erkeklere dörtten fazla olan eşlerini boşamaları yerine, birden fazla olan eşlerinin hepsini boşamaları emredilseydi. O zaman ne kadar fazla kadının birden ortada kalacağını bir düşün. Sosyal bir dengesizlik oluşacaktı. Ayrıca yerine getirilmesi mümkün olmayan bir emir söz konusu olsaydı birçok toplum çok kısa bir sürede İslamiyet’i kabul ederler miydi?
  
7 – Arapların da içinde olmak üzere birçok cahiliye toplumlarında ve insanlık tarihinde çok eşliliğin ve cariyelerin geçmişteki alışkanlıkların bir neticesi olarak normal karşılanan bir ortamdır. Böyle bir dönemde ve ortamda savaş yada farklı nedenlerle anne babası olmayan yetim kızlar bazı aileler tarafından sahipleniliyordu. Bu sahiplenme neticesinde Allah  diyor ki: o himayenizde bulunan yetim kızları nikahlayıp adaletsiz olabilecekseniz (demek ki nikahlayıp adaletsizlik yapabiliyorlardı ki bu âyet indi) o zaman yetim kızları değil de size helal olan kadınlardan (olgun, hür kadın) iki üç dört tane nikahlayabilirsiniz. Peki Adaleti sağlama ve Ayetin sonunda Tek eşle yetinin tavsiyesi ???
Adaletin sağlanmasıyla anlatılmak istenen: Eşler arasında barındırma, yedirme, içirme, giydirme, kocalık vazifesi ve sevgide gösterilen eşitliktir. Yalnız şu var ki, insanın sevgi hususunda tam bir eşitlik gösterebilmesi aşırı derece zordur. Erkek maddi olanaklar açısından büyük bir dikkat gösterse bile sevgi konusunda tam adaletli olmak herkesin yapabileceği bir şey değildir. Her kadının farklı fiziksel ve ruhsal özellikleri olduğundan bunlara karşı tam bir adaletle muamele edebilmek için erkeğin olağan üstü ince düşünme yeteneğine sahip olması gerekir. Eşitlik konusunda her ne kadar çaba harcanırsa harcansın bunu başarmanın imkansıza yakın olduğunu Kur-an ı Kerim bir başka âyetin de şöyle belirtiyor:

“Ne kadar uğraşırsanız uğraşın, kadınlar arasında adaleti yerine getiremezsiniz. Öyle ise (birine) büsbütün gönül verip ötekini (kocası hem var, hem yok) askıda kalmış kadın gibi bırakmayın. Eğer arayı düzeltir ve Allah'a karşı gelmekten sakınırsanız, şüphesiz Allah çok bağışlayıcı ve çok merhamet edicidir.” Nisa Suresi 129


8 - İslam çok evliliği ne emretmiş ne de tavsiye etmiştir. Sadece bazı zaruri hallerde müsaade ve çözüm yolları önermiştir. Çok eşliliği bir yaşam biçimi haline getirmiş cahiliye toplumlarında İslamiyet’in ilk önce eş sayısını dörtle sınırlayarak, dörtten fazla eşi olanlara boşanmalarını emretmesi.. daha sonra bu dört eş arasındaki adaletin tam bir eşitlikle sağlaması için şartlar getirmesi.. akabinde tek eşin en uygunu olduğunu belirtmesi.. ve en son olarak ta kadınlar arası adaleti sağlamanın neredeyse imkansız olduğunu anlatan “Nisa Sûresi 129. Âyeti nin Peygamber A.S vefatından sadece üç sene önce gelmiş olması Kur’an-ı Kerim’in, çok eşliliğin azalması konusunda adeta bir geçiş dönemi rolü üstlendiğini açıkça göstermiyor mu ?

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kur'an ışığında ebelik !

Koşun Kavga Var !

Kadir Gecesi Bulundu !

"Kitapsız"lık Yapma !

Ben, Biz, O. Allah Kur'anda neden farklı zamirler kullanır ?

Allah'ın Kahramanı Sensin e-kitap olarak çıktı !.

Kuyruğu Kopartan Tilki Masalı

Musa, Ekmek ve Özgürlük - ÇIKTI

Hoş geldin On bir ayın sultanı Gastronomi

Sünnilik bir Din midir ?