Alkolle yıkanan uçağa binmek caiz mi ?
Bir haber bandında görmüştüm mealen şöyle yazıyordu: "Ulumsuz hava şartları nedeniyle soğuktan etkilenmemesi için uçağı alkolle yıkıyorlar. Binmek caiz mi ?"
Ya bu haberi yapanlar ya da hedef kitlesinin bir zeka sorunu var. Ya da kasıtlı olarak Kur'an ayetlerini bağlamından koparım işlerine geldikleri gibi bir Din üretmişler ve bu Din'in Tanrısı da alkolden domuzdan nefret ediyor.
Peki ama bir ayetin içinde niçin hem FAYDA hemde ZARAR vurgusu vardır? Örneğin Alkol Haramdır denilip geçilemezmiydi ? Her iki değişkenin veriliyor olması böyle bir soruyu daha doğrusu algıyı önleme çabası mıydı ?
Bu ve buna benzer sorulara doğru bir cevap verebilmek için Bakara Suresinde İçkinin ve kumarın haram olduğu ayetlere kısaca bakıp, zararı olduğu kadar faydası da olduğu geçen ayetin bir çelişki içerip içermediğine bakmak gerekir
Sana içkiyi ve kumarı sorarlar. De ki: “Onlarda hem büyük günah, hem insanlar için (bazı) yararlar vardır. Ama günahları yararlarından daha büyüktür.” Ve sana neyi infak edeceklerini sorarlar. De ki: “İhtiyaçtan artakalanı.” Böylece Allah, size ayetlerini açıklar; umulur ki düşünürsünüz; (2 Bakara Suresi – 219)
Alkolü içersen Haram, Uçağı yıkarsan Helaldir. Kumarda kazandığın sana KAR mış gibi KAZANÇMIŞ gibi görünür ancak KAZANDIĞIN BAŞKASININ KAYBIDIR. Bunun en güzel örneği Şans çekilişleri, piyangolardır. İhtiyaç sahiplerindein her birisinden topladığının yarısından fazlasını kendine alıp İhtiyacının da ötesinde olanı tek elde toplatıyorsun.Her açıdan toplumsal sorunlara neden olan şeyler.
Anlaşılan o ki ayetin indiği zaman, şartlar ve bağlamdan uzaklaştıkça gerizekalılık katsayısı da o derece artıyor. Allah öylesine ortalama bir zekaya sesleniyor ki onu sadece kasıtlı gündem dışı saçma sapan sorular saptırabilir. Zaten yapılan da bunlar. Alim üstadalarımız, akdemisyenlerimiz, moderniteyi eliştirip gerinen hocalarımız, filozoflarımız bu ve benzeri soruları TV programlarında cevaplamaktan, açların ve açıkların sorunlarını tartışan ve çözüm üreten bir gündem oluşturamıyorlar.
Ya bu haberi yapanlar ya da hedef kitlesinin bir zeka sorunu var. Ya da kasıtlı olarak Kur'an ayetlerini bağlamından koparım işlerine geldikleri gibi bir Din üretmişler ve bu Din'in Tanrısı da alkolden domuzdan nefret ediyor.
Peki ama bir ayetin içinde niçin hem FAYDA hemde ZARAR vurgusu vardır? Örneğin Alkol Haramdır denilip geçilemezmiydi ? Her iki değişkenin veriliyor olması böyle bir soruyu daha doğrusu algıyı önleme çabası mıydı ?
Bu ve buna benzer sorulara doğru bir cevap verebilmek için Bakara Suresinde İçkinin ve kumarın haram olduğu ayetlere kısaca bakıp, zararı olduğu kadar faydası da olduğu geçen ayetin bir çelişki içerip içermediğine bakmak gerekir
Sana içkiyi ve kumarı sorarlar. De ki: “Onlarda hem büyük günah, hem insanlar için (bazı) yararlar vardır. Ama günahları yararlarından daha büyüktür.” Ve sana neyi infak edeceklerini sorarlar. De ki: “İhtiyaçtan artakalanı.” Böylece Allah, size ayetlerini açıklar; umulur ki düşünürsünüz; (2 Bakara Suresi – 219)
Alkolü içersen Haram, Uçağı yıkarsan Helaldir. Kumarda kazandığın sana KAR mış gibi KAZANÇMIŞ gibi görünür ancak KAZANDIĞIN BAŞKASININ KAYBIDIR. Bunun en güzel örneği Şans çekilişleri, piyangolardır. İhtiyaç sahiplerindein her birisinden topladığının yarısından fazlasını kendine alıp İhtiyacının da ötesinde olanı tek elde toplatıyorsun.Her açıdan toplumsal sorunlara neden olan şeyler.
Anlaşılan o ki ayetin indiği zaman, şartlar ve bağlamdan uzaklaştıkça gerizekalılık katsayısı da o derece artıyor. Allah öylesine ortalama bir zekaya sesleniyor ki onu sadece kasıtlı gündem dışı saçma sapan sorular saptırabilir. Zaten yapılan da bunlar. Alim üstadalarımız, akdemisyenlerimiz, moderniteyi eliştirip gerinen hocalarımız, filozoflarımız bu ve benzeri soruları TV programlarında cevaplamaktan, açların ve açıkların sorunlarını tartışan ve çözüm üreten bir gündem oluşturamıyorlar.